Zondag 18 februari - Hovkapell


Hovkapell - Group photo 2Zondagmiddagconcert - 16.00 uur - € 10,-

Ensemble Hovkapell is vernoemd naar de muziekkapel aan het Zweedse hof. Onder de titel 'Gaude Felix, Bononia' presenteren Francesco Giusti (countertenor), Elianne Ardts (cello) en Liene Madern- Stradena (orgel) Bolognese muziek van de jaren 1600 en 1700. Een countertenor is een  zanger die door een speciale zangtechniek in staat is alt-, mezzo- of zelfs sopraanpartijen te vertolken. 

Geluidsfragment

Kaarten aan de kassa. U kunt ook reserveren ( of 0629036526)

PROGRAMMA

Maurizio Cazzati (1616 - 1678) - "Accurrite Caelites"
Bartolomeo Monari (1662 - 1697) - Sonata No. 10 all'elevazione
Domenico Gabrielli (1651 - 1690) - Sonata in G
Giuseppe Maria Jacchini (1663 - 1727) Sonata in A minor
Giacomo Antonio Perti (1661 - 1756) - Lectio II in Parasceve
Domenico Gabrielli (1651 - 1690) - Ricercar No. 7 in D minor
Giovanni Paolo Colonna (1637 - 1695) - Sonata No. 7
Giovanni Paolo Colonna (1637 - 1695) - "Ad Gaudia Gentes"

MUSICI

Francesco GiustiFrancesco Giusti werd geboren in Bologna in 1983. In 1992 begon hij zijn pianostudie aan het conservatorium aldaar. In 1999 verlegde hij zijn focus naar orgel en compositie. Hij werd student in de orgelklas van Maestro Francesco Tasini in Ferrara in 2002. In hetzelfde jaar begon hij zijn studie musicologie aan de universiteit van Bologna. In 2000 begon hij met zingen als countertenor,en heeft als zowel solo- als koorzanger gezongen op podia in Italië, maar ook in Portugal, Zwitserland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, België, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Slovenië en Japan. Hij werkte samen met verschillende belangrijke oude-muziekensembles, zoals "Ensemble Concerto" en "Il Canto di Orfeo". In 2004 nam hij met "Ensemble Concerto" het Monteverdi-motet "Ego Flos Campi" op, voor de cd "Monteverdi's Sacred Music" (Dynamic).Verder was hij lid van het vocaal ensemble "Ensemble DSG", dat gedirigeerd wordt door de kapelmeester van de San Petronio in Bologna, Maestro Michele Vannelli. Met dit ensemble nam hij tussen 2000 en 2008 deel aan vele concerten en opnames in Italië en Frankrijk. Samen met Ensemble Concerto werden onder anderen Monteverdi's Orfeo uitgevoerd (2006) en de Mariavespers en de "Missa in Illo Tempore" opgenomen (2007). In 2006 verhuisde hij naar het Verenigd Koninkrijk voor zijn zangstudie bij Andrew Watts aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen. In 2007 behaalde hij zijn bachelordiploma. In 2008 begon hij zijn specialisatie in oude muziek aan de Felix Mendelssohn Bartholdy Hochschule für Musik und Theater in Leipzig, waar hij studeerde bij Gundula Anders. In 2009 zong hij de hoofdrol in een schoolproductie van de opera "Mario Fuggitivo" van Bononcini, met verschillende uitvoeringen in Oost-Duitsland. Hij slaagde in 2010. Vanaf 2011 was hij deel van het operaproject "Les Idées heureuses et Les Barricades Misterieuses" geleid door Prof. Christa Näher en violist Matthias Klenota. In 2015 zag het nieuwe project van Näher en Klenota, "Centauri", het licht, waarin Giusti de enige zanger was. Het stuk werd gepresenteerd op het festival voor nieuwe muziek ZeitRäume Basel. Tussen 2014 en 2016 was Francesco student van Xenia Meijer en Maarten Koningsberger in de master van het Conservatorium van Amsterdam. Hij slaagde cum laude. In Amsterdam zong hij in verschillende schoolprojecten onder leiding van onder anderen Johannes Leertouwer, Teunis van der Zwart en Paul Dombrecht. Hij werkt graag met de Utrechtse Domcantorij en zingt daar werken van Bach tot Pärt. In 2017 was hij één van de vijf solisten in de productie "Membra, als ich im Sterben lag" in Hamburg, muzikaal gebaseerd op het "Membra Jesu Nostri van Buxtehude, en geregisseerd door de jonge regisseur Martin Mutschler. Het stuk werd enthousiast ontvangen door publiek en critici. In hetzelfde jaar was hij één van de halve finalisten van het zangconcours voor oude muziek "Canticum Gaudium" in Poznan, Polen. Door de jaren heen kreeg hij lessen en masterclasses van onder anderen Marek Rzepka, Robin Bowman, Emanuele Moris, Christian Curnyn, Dame Emma Kirkby, Magreet Honing, Therese de Goede and Max van Egmond. Francesco woont op dit moment in Dublin, Ierland, waar hij, naast zijn activiteiten als solist, zang en muziek doceert.

Elianne Ardts 2Elianne Ardts begon op zevenjarige leeftijd met cello spelen. Ze studeerde in 2015 af aan het Utrechts Conservatorium, waar ze les kreeg bij Ran Varon. Op dit moment studeert ze bij Viola de Hoog -kamermuziekwedstrijd in mei 2016, en ze speelde in verscheidene projecten van de Nieuwe barokcello aan het conservatorium van Amsterdam. Ze kreeg les van onder anderen Melissa Phelps, Dmitri Ferschtman, Aram Talalyan en Bruno Cocset. Ze speelt graag orkest- en kamermuziek, zowel op het 'oude' als het 'moderne' instrument: haar oude-muziekensemble KirstiConsort won de publieksprijs tijdens de FontysToonzaalPhilharmonie Utrecht. Ze geeft uitvoeringen door het hele land, zowel solo als in ensembles en orkesten.

Liene Madern - StradinaLiene Madern – Stradina (Letland) specialiseert zich in het bespelen van historische toetsinstrumenten – klavecimbel, fortepiano en orgel. Haar focus ligt op muziek uit de 17de en 18de eeuwse muziek. Ze is afgestudeerd in piano uitvoering (Master) aan het Conservatorium van Letland. Daarna heeft ze op een Erasmus beurs een jaar klavecimbel gestudeerd bij Ton Koopman aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Dit heeft ze omgezet in een Bachelor studie daar (tot heden) met Ton Koopman, Fabio Bonizzoni en Patrick Ayrton. Daarnaast studeert ze fortepiano bij Bart van Oort.

Op dit moment volgt ze een master tudie 'Early Keyboards' aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze klavecimbel bij Menno van Delft, fortepiano bij Richard Egarr en orgel bij Pieter van Dijk volgt.
Ze heeft masterclasses piano gevolgd bij o.a Volker Banfield, Willem Brons, Erik Tawastjerna, Grzegorz Kurzyński, Stephan Möller. In fortepiano bij Paul Badura - Skoda (tijdens Liszt piano concours in Utrecht) en Yury Martinov. En in klavecimbel met o.a Bob van Asperen, Lars Ulrik Mortensen en Christopher Stembridge.
Naast haar studie geeft ze les aan pianostudenten van alle leeftijden. Ook kan ze studenten helpen met hun voorbereidingen op hun entree examen tot het conservatorium, omdat ze naast haar practische vaardigheden ook een grote theoretische kennis heeft.
Ze treed regelmatig op in Europa als solo klavecimbel bespeelster (b.v. Stockholm Early Music Festival (2012), Latvia Early Music Festival), maar ook samen met haar ensembles: 'La Maquina del Tiempo' (klavecimbel/orgel bespeelster) en ''Più Corde' (fortepiano).
Ze heeft klavecimbel en orgel bespeeld in orkesten oa o.l.v Enrico Gatti, Patrick Ayrton, Maris Kupcs (Collegium Musicum Riga).